• Dolar Alış / Satış: 3.778 / 3.785
  • Euro Alış / Satış: 4.637 / 4.645
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

2018, sektörün  değişim ve dönüşüm yılı olmalıdır

3 Ocak 2018
2018, sektörün  değişim ve dönüşüm yılı olmalıdır

GERİDE bıraktığımız 2017, sektörümüz açısından hiç de parlak geçmedi. Sektördeki daralma devam ediyor. Havayolu filosunun büyümesi, yolcuların havayolu ile seyahat alışkanlığı kazanmaları uçakların daha fazla sefer yapmasına ve orta-uzun mesafede bizim pastadaki payımızın azalmasına sebep olmuştur.

Uzun ve orta mesafede yolcumuzun azalacağını daha evvel de ifade etmiştik, tablo ortadadır. 2018’de de tablo bize göre farklı olmayacak. Kısa mesafe yolculuklarında otomobil kullanımının da artmasıyla pastamız küçülmeye devam edecek. 12 bin otobüsten, 7 bin 500’lere düşen otobüs adetinin, 6 bin araç seviyelerine gerileyeceğini düşünüyorum. Pazarın daralmasına karşın alınması gereken tedbirler mevcuttur. Sektörümüz, 2018’in salahiyeti için geride bıraktığımız 2017’den ders çıkarmalıdır. Acente yükünden kurtulmalı, elektronik bilet yaygınlaştırılmalıdır.

İspanya’da yaptırdığımız araştırmanın neticeleri ortadadır. İspanya’da elektronik bilet satışının toplam bilet satışına oranı yüzde 92’dir. Bilet satışı İspanya’da maliyet olmaktan çıkmıştır.

Bizde ise elektronik bilet satışı yüzde 15 seviyesindedir. Sonuçta kazancımızın yüzde 15’i acentelere, yüzde 15’i servis hizmetine gitmekte; kalan yüzde 70 ise otobüsçüye yetmemekte, bu kısır döngü devam etmektedir. Bizim ne yapıp ne edip servis ve acente maliyetlerini düşürmemiz gerekmektedir.

Servisler ücretli hale gelerek maliyet kaleminden çıkarılmış olması gerekmektedir. Bu maliyetten kurtulmak demek totalde 8 milyar cirosu olan sektörün 1.2 milyarının gider olmaktan kurtarılması demektir. Bu ciddi rakamlar, sektörün kârına dönüşebilecek rakamlardır.

Acentelere giden paranın sektörde kalması, 1.2 milyar lirayı daha sektörün cebinde bırakacaktır.

Sektörümüz bu olası tabloda ise, daha az para kesilen bireysel otobüsçüyü yaşatacak, tasarruflardan kendi payına düşeni alacak ve daha uzun yaşayabilecektir.

Kısa mesafede çalışmak durumunda kalan otobüsçünün yüzde 7-10 arasında değişen ikram maliyetlerinden de kurtulması elzemdir.

Kısa mesafe seferlerinde servis memuru araçlardan inmeli, araçlara konulacak otomat makineleri ile bu maliyetten de kurtulmak gerekmektedir. 2018 yılında ücretsiz servislerin, ikramların ve acente giderlerinin kaldırılması için çok önemli adımlar atacağız.

2017 yılının nasıl şartlar içerisinde geçtiği hepimizin malumu. Üretici firmaların müşterilerine baktığımızda iki elin parmaklarını geçmediğini gözlemlemekteyiz.

Özetle; otobüs müşterisi azaldı, bireysel otobüsçü tükendi. İnsanlar eski otobüslerini tamir edip, 2+1’e çevirip kullanmaya çalışıyorlar.

Türkiye bu eski otobüs filosuyla nereye kadar gidebilecektir, bu apayrı bir yazının konusudur.

Mutlaka ikinci el araç stoğunu ihraç edecek tedbirler bulmamız lazım. Türkiye ikinci el otobüs pazarını boşaltmazsa, sıfır araç pazarı da tükenme noktasına gelecek. Üretim duracak, istihdam daralacak.

Birçok kez değinmemize rağmen yineleyelim, Türkiye’de ikinci el otobüs pazarının ihracının önü açılmalıdır.

 

Sigortalar km bazlı hesaplanmalı

Bir diğer problemimiz ise sigorta giderleri ve MTV’dir. Bu kalemlerin artık kilometre bazlı hesaplanması gerekmektedir. Otoparkta yatan araçla aktif çalışan aracın aynı ücreti ödüyor olması adil değildir. Bu konuyu önümüzdeki yıl ilgili merciler nezdinde de ifade edeceğiz.

 

Köprü ve otoyol maliyetleri…

2017’de sektörümüzün ağır maliyet kalemlerinden birisi de köprü ve otoyol ücretleri olmuştur. 2018’de de özellikle İstanbul ve Marmara Bölgesi’ndeki köprü ve otoyolların kullanımının getireceği büyük maliyet sektörümüzü beklemektedir.

 

Otogar yerinde kalmalıdır

Ayrıca İstanbul ile ilgili ulaşım alt yapılarımız önem arz ediyor.

Bayrampaşa Otogarı’nın yerinde kalması ve ıslahı, Aksaray’daki otogarların da Bayrampaşa’ya entegre edilerek İstanbul’daki ulaşım sorununa bir çözüm üretilmesi gerekmektedir.

Anadolu Otogarı’nın, bir an evvel kazma vurularak başlatılması lazım. Keza, Trakya’ya çalışan otobüslerin yolcularını Bayrampaşa Otogarı’ndan almalarını engelleyecek, yoldan transfer etmelerini sağlayacak Batı Yakası Terminali’ni Hadımköy Kavşağı’nda inşa etmemiz gerekmektedir. Bu hususta da girişimlerimiz olacaktır.

 

Kamu taşımadan elini çekmeli

Kamu artık taşımacılıktan çekilmeli, bu işin asıl aktörleri olan bizler şehiriçi ulaşım hizmetinin de kurumsal hale getirilip kamudan daha nitelikli halde sunulmasında başrol üstlenmeliyiz. Halk otobüsçüleriyle el ele verip bu konuyu da çözmemiz lazımdır.

2018 yılına başlarken eğer katılım olursa, attığımız adımlar kabul görürse sektörümüz için 2018 yılı bir değişim ve dönüşüm yılı olacaktır. Bu vesile ile herkese hayırlı haftalar dilerim.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Güle Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."