• Dolar Alış / Satış: 3.778 / 3.785
  • Euro Alış / Satış: 4.637 / 4.645
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

DEVLET ELİYLE KORSAN

18 Aralık 2017
DEVLET ELİYLE KORSAN

DEVLET Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’na bağlı bir kamu kurumu. Türk Hava Yolları, ulusal havayolu şirketimiz. Bu iki başarılı kurum arasında bu yıl bir görev değişimi oldu. Geçtiğimiz yıllarda bu köşede yer verdiğimiz bir konu vardı. Havalimanlarından çevre illere, ilçelere, şehir merkezlerine yapılan yolcu taşımalarının usulsüzlüğü ile ilgili. Sesimizi kimlere duyurabildik bilemiyorum, konuyla ilgili bugüne kadar müspet bir gelişme olmadığına göre pek duyuramamış olduğumuz sonucuna varabiliriz. Sektör içinden kim bu konuyu ne kadar takip etti desek, o zaten cevapsız kalacağı aşikâr bir soru. Biz en iyisi bu toplara hiç girmeyelim, direkt konuya girelim.

Ne diyorduk, görev değişimi. Yıllardır Türk Hava Yolları’nın yapmış olduğu bir uygulama vardı. Şöyle ki, bu uygulama Türk Hava Yolları’ndan Pegasus ve Atlas Global gibi hava yolu şirketlerine de sıçradı. Havalimanlarından çevre il ve ilçelere ücretli ve ücretsiz yolcu taşımacılığı. Bizimkilerin deyimiyle, entegrasyon. Atlas Global bu taşımayı ücretsiz olarak yapan taraf, ona şimdilik diyecek bir şey yok. Aslında var da, bugünün konusu değil. Bugünün konusu Türk Hava Yolları ve Pegasus tarafından yaptırılan taşıma. Şirketler bu tür taşımalar için kimlerle hangi koşullarla anlaşacaklarında özgürler. Taşımayı kendi bünyelerinde gerçekleştirme gibi bir alternatifleri de var üstelik. Bizim konumuz işin bu boyutu değil zaten. Bizim konumuz, işin usulsüz yanı. Bu usulsüzlüğün, düne kadar şirketler tarafından yapılmakta iken, bugün bizzat bir kamu kurumu olan DHMİ tarafından yapılıyor oluşu ise bambaşka bir boyut. Düne kadar THY’nin kendi bünyesinde ihale ettiği kara yolu taşımacılığı bu yıl itibariyle DHMİ tarafından ihale edilmeye başlandı. Bu aslında usul yönünden güzel bir gelişme olabilirdi. Sonuçta DHMİ Ulaştırma Bakanlığına bağlı bir kurum. Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü de Ulaştırma Bakanlığına bağlı bir kurum. Bu ihaleler ilan edilmeden birkaç istişare toplantıları düzenlenirdi ve bu taşımalar usule uygun şekilde ihale edilebilirdi. Beklenen oldu mu, hayır. DHMİ, THY’nin ihale metnini noktasından virgülüne değiştirmeden yayınladı. Bu bağlamda ihaleler gerçekleşti, taşımalar aynı usulsüzlükle yapılmaya devam ediliyor.

Merak konusu, bir bakanlık bünyesindeki bir kurumun yine o bakanlık bünyesindeki bir başka kurumun yayınlamış olduğu yönetmeliği alenen ihlal eden bir taşımaya nasıl müsaade ediyor oluşu. Karayolu Taşıma Yönetmeliği ve Kanunu, taşımaları gayet net tanımlamıştır. Öyle eğilip bükülecek bir yanı yoktur. Tanımda D-1 taşıma belgesi sahiplerinin belirlenen güzergâhlarda belirlenen saatlerde düzenli yolcu taşımacılığı yapabilecekleri açıkça belirtilmiş. Başlangıç noktasından varış noktasına kadar, yolcu alıp indirebileceği noktaların hangi niteliklere haiz olması gerektiği de gayet net açıklanmış. Aynı yönetmelikte D-2 taşıma belgesi sahiplerinin de sadece arızi seferler düzenleyebilecekleri açıkça belirtilmiş. Biraz daha sadeleştirmek gerekirse, yönetmeliğe göre, D-1 belge sahipleri sadece belirlenen güzergâhta bilet karşılığı yolcu taşıyabilirler. Bu taşımaların başlangıç ve varış noktalarının ise aynı bakanlıkça verilen terminal belgesine sahip otogarlar veya otogar olmayan il ve ilçelerde belediyelerce belirlenmiş yerler olması gerekir. D-2 belge sahipleri ise düzenli sefer düzenleyemezler. Sadece grup taşımacılığı yapabilirler. Grup adına tek bir kişiye fatura düzenlenir ve ekinde seyahat edecek yolcuların listesi bulunur. Yani D-2 belgesiyle yapılacak hiçbir taşımada yolculara ayrı ayrı bilet kesilemez.

Şimdi şunu sormak lazım; havalimanlarından çevre illerin ve ilçelerin şehir merkezlerine ve meydanlarına yapılan taşımacılığın adı nedir? Bu taşımalar hangi taşıma belgesine sahip taşımacılara yaptırılmaktadır? D-1 ise, havalimanları ve kent meydanları otogar belgesine mi sahiptirler? D-2 ise, taşımacı yolculardan nasıl bilet karşılığı ücret alabilmektedir? Her ikisi de değilse, bu taşımalar belgesiz araçlarla mı yapılmaktadır? Özellikle küçük şehirlerdeki havalimanlarına D-2 belgesi olmayan hiçbir otobüs alınmazken, bu araçlar bu taşımayı nasıl böyle rahatça usulsüz olarak yapmaktadır? Havalimanlarında bu araçlara yönelik bir denetleme yapılmamakta mıdır? Bir kamu kurumunun alenen yaptırdığı bu usulsüz taşıma, korsan taşıma kapsamına girmemekte midir? Hal böyle olunca, bu taşımanın adı, devlet eliyle korsan taşımacılık olmaz mı?

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Güle Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."