• Dolar Alış / Satış: 3.778 / 3.785
  • Euro Alış / Satış: 4.637 / 4.645
  • Vakitler Güncelleniyor..
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Efe Tur Genel Müdürü Alper Birant ile sektörü ve firmasını konuştuk

11 Aralık 2017
Efe Tur Genel Müdürü Alper Birant ile sektörü ve firmasını konuştuk

Doğru refleks göstermeyen firmalar elenecek

GÜLEGÜLE: Acısıyla, tatlısıyla 2017 yılını geride bıraktık. Efe Tur için 2017 nasıl geçti?

 

BİRANT: Efe Tur için ağırlıklı olarak iyi şeyler söylemek mümkün. Her sene bir açılış yapmayı ilke edindik. 2016’da Karabük, 2017’de Zonguldak… 2018 için planlarımız vardı ancak belli sebeplerden ötürü erkene çektik; Kastamonu ve Sinop hattımızı 2017’de açmış bulunduk. Yani bu sene çifte açılış yapmış olduk. Mutluyuz, güzel şeyler olacağına inanıyoruz.

 

GÜLEGÜLE: 2015’te Özemniyet’i bünyenize katmıştınız. Bu yatırımın geri dönüşünden bahseder misiniz?

 

BİRANT: Özemniyet’in alımı bizim için bir başlangıç oldu. 2015’te firmalar açıldı, kapandı. Şu an çok memnunuz. Orada da çok güçlü iş ortaklıklarımız var. Batı Karadeniz hatlarından memnunuz. Geleceği ağırlıklı olarak orada görüyoruz. Batı Karadeniz’i tercih etme sebebimiz, ara durakları çok olan rotalara sahip olması. Örneğin iki il arasında üç-dört adet ara duraklar oluyor, bunlar da haliyle bizi cezbediyor. Efe Tur, kısa hatları tercih eden, uzundan uzuna çalışmak gibi bir stratejisi olmayan bir firmadır. Ancak, bu seneki gelişmelerle beraber Harem kalkışlı Ege ve Batı Marmara gibi planlarımız var. Şubatta bununla alakalı bir yatırım planımız daha olacak. Köprü ile birlikte mesafeler daha da kısaldı ve biz o bölgelerde olmak istiyoruz. Zaten Harem’de güçlü bir yapımız vardı, Dudullu’da bir yapılanmaya gidiyoruz. İnternet ağırlıklı bilet satma hedefimiz var. Şubelere gelince; artık sadece İstanbul özelinde bin tane açsanız bin birincisi ihtiyaç oluyor. Servis noktasında da Beylikdüzü’nden Esenler’e servis koyuyoruz; fakat yaptığımız araştırmalara da bakarsak 10 yolcunun sadece 4’ü servis kullanmamaktadır. Bence entegre taşıma modlarının genelleşmesiyle servis kullanım oranı daha da azalacaktır. Yolcu serviste vakit geçireceğine, -hele ki kısa mesafe yolculuk yapacaksa- artık daha farklı tercihler yapmaya yöneliyor. Artık servis eski cazibesini yitiriyor diye düşünüyorum. Bu nedenle de özellikle raylı sistemlerin çıkış noktalarında, hızlı hareket edebileceğimiz çözümler arıyoruz. 2015 yılında herkes yolcusunu Dudullu bölgesine taşırken, biz Pendik, Tuzla gibi bölgelerinin yolcularını Gebze’ye taşımıştık. Gayet de başarılı olduğumuza inanıyorum. Memnuniyet yakaladığımızı da görüyoruz. Üstelik yolcu da psikolojik olarak dur kalk yapmadıkça memnun kalıyor. Uzun mesafede kışın uçak zaten tüm yolcuyu topluyor, bu noktada bizim tartışabileceğimiz bir mesele dahi bulunmuyor.

 

Kasa hatın zorlukları fazla

 

GÜLEGÜLE: Efe Tur, 2018 yılı için neler düşünüyor?

 

BİRANT: İlk hedefimiz Batı Marmara olacak; Bursa ve Balıkesir, ağırlıklı olarak bunların da devamını İzmir’e bağlama projemiz var. Ayvalık’ı bu yaz denedik ve çok memnun kaldık. Butik olarak sabit araba, sabit şoför ve sabit hostla çalıştık. Bunların hepsi dönüyor dolaşıyor otobüs yatırımı olarak karşımıza çıkıyor. Planlarımızı hayata geçirebilmemiz için, kendi bütçemiz dahilinde 30-40 arası aracın sistemimize dahil edilmesi gerekiyor. Bizim mevcut parkımız, iş yoğunluğu başladığı zaman kendi sıralarımıza ancak yetişiyor. Hatta cuma ve pazar arası belli miktarda araç stoğu tutuyoruz elimizde halihazırda. Yani ayda ortalama 10 gün çalışması için 30-40 adet aracı elimizde tutuyoruz. Araçların giderleri, personel giderleri derken bu araçları elimizde tutmak için ciddi bir yatırım yapmak durumunda kalıyoruz. Bahsettiğim planı gerçekleştirmek için stoklar hariç 30-40 adetlik bir filo kurmamız gerekiyor; çünkü operasyonel sebeplerden dolayı bu araçları o hatlarda kullanmamız mümkün olmayacaktır. Dışarıdan bakıldığında kısa mesafe çalışmak iştah kabartıcı gözükse de anlattığım gibi kendine has sorunları ve bu sorunların kendine has çözümleri oluyor. Yine haftanın bahsettiğim yaklaşık 2,5 gününde servis kapasitelerimiz de dolayısıyla artıyor. Biz de o günlerde Gürsel’in 10 adet servis aracını yolcumuza tahsis ediyoruz. Üstelik kısa mesafe taşımalarında servislerin sirkülasyonu da ciddi bir sorun olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü, zaten kısa mesafe yolculuk eden müşteri, tutup da yarım saat, bir saat servis bekleyince memnun olmuyor haliyle. Biz de bu sebeple, sektörün genelinden farklı olarak İstanbul Otogarı’nda 15 dakikada bir servis kaldırıyoruz. Bursa için de yazıhanelerimizin anlaşmaları tamamlandı. İki farklı yazıhanemiz vardı. Birini çiftleyerek büyüttük.  İstanbul Otogarı’nda da bir yapı kurmaya çalışıyoruz ve 2018 mutlaka bir değişikliğe gideceğiz. Harem Otogarı’nda da yazıhanemizi büyüttük. Ana kalkış noktalarımızda altyapımızı güçlendirerek ilerliyoruz.

 

Yeni hatlar yeni yatırım demek

 

GÜLEGÜLE: Kısa sürede sıfır ve ikinci el otobüs yatırımları yaptınız. Maliyetler de göz önüne alınınca artık birçok yatırımcının ikinci el yatırıma yöneldiğini gözlemliyoruz. 2017’de ne kadarlık bir yatırım yaptınız?

 

BİRANT: İlk olarak 10 adet, ardından Mercedes-Benz BusStore aracılığı ile 10 adet daha aldık. Temsa’dan da 28 adet Safir aldık. Son 6 ayda yaklaşık 50 otobüs yatırımı yaptık. 2+1’e rağbet arttıkça, koltuk kapasitesi azalıyor ve dolayısıyla daha fazla araç almak durumunda kalıyorusunuz. Ana hatlarımız için araç yatırımlarımızı 2016’da Euro 6 araçlar ile yapmıştık. Bu sene yaptığımız alımlar yedek araç, hafta sonu kullanılacak ve kısa hatlarda çalıştırdığımız araçlar oldu. 2018 için Batı Marmara ve Batı Karadeniz hatlarımızın talebine göre yatırımlarımız şekillenecek. Özellikle Batı Karadeniz yaz aylarında ciddi bir otobüs talebinin yaşandığı bir bölge. Bireyselci veya özmal; ama  bu hatlarda arzu ettiğimiz sefer sayılarına ulaşabilmemiz için en az 30-40 aracı sistemimize dahil etmemiz gerekecektir. Ancak yine bu araçların 15-20 tanesi daha çok yazın ve bayram zamanları için ihtiyaç duyacağımız araçlar olduğunu belirtmeliyim. Son alımlarla beraber filomuz 102 adet özmal, yatırımcılarımızla beraber toplam 185 adete ulaştı.

 

GÜLEGÜLE: Otobüsçü için 2018 nasıl bir yıl olacak? Sizin beklentilerinizi öğrenebilir miyiz?

 

BİRANT: En büyük problem mazot maliyetleri ve kur artışları… Bakın sektörümüzün yarısından fazlası döviz borçlusu. 2016’da Euro 6 araçların piyasaya sürülmesiyle birlikte sektörün geneli araç yatırımı yaptı. Bizim de dahil, kullanılan kredilerin yüzde 90’ı Euro kredisi. Araçlar, nisan-mayıs gibi faturalandırılırken kur 3,20-3,25 civarındaydı. Herkes buna göre kendisini planladı. 2016 Nisan ile 2017 Eylül’ü arasında 1 TL’nin üzerinde kur farkı oluştu. En büyük problem bence buradan kaynaklanıyor. Finans kuruluşları ise bugünkü kurdan sabitlemeyi kabul ediyor; ‘ancak 6’dan sabitlerim’ diyor. Bu araçların 36-48 ay gibi bir vadeyle alındığını da düşündüğümüz vakit, en az 20 ay kadar daha bu maliyet yatırımcının üzerinde bir yük olacaktır. Köprü bir şekilde hallediliyor, aktarma yapılıyor, servis konuluyor firmalar bir takım çözümler üretebiliyor. Ancak aynı şeyi mazot için söyleyemiyoruz. Fiyat artışları, sıkıntıyı daha da artırıyor.

 

60 günlük kazanç yıla yetmiyor

 

GÜLEGÜLE: “Diğer taşıma modlarına kaptırılan yolcular, maliyetler derken sektör dibe vurdu” yorumları yapılıyor. Sizce daha kötüsü olur mu?

 

BİRANT: Dibe yakınlaşmış olabiliriz. Önceden yılın 4 ayında iş varken 3 aya, şimdi ise 2,5 aylara düştük. Para kazanılacak, hasılat yapılacak dönemler kısaldı. 60 günde kazandığımız para geriye kalan 300 günü karşılamıyor. Bayramların geriye gelmesinin faydasını Ramazan Bayramı’nda gördük, ancak Kurban Bayramı’nda bu faydayı göremedik. Çünkü okulların açılma tarihi, tatilin birleştirilmesi; yolcunun seyahat tercihlerini beklediğimiz cihette tutamadı. Yolcu adetleri belki bu bantlarda sabitlenecektir. Ancak, firmanın en çok para kazandığı dönemler, tüm yılı finanse edemeyecek hale geliyor; asıl üzerinde durulması gereken nokta budur.İlle de bir tablo çizmek gerekiyorsa, 1 Ocak 2017’deki gider kalemlerimizin tutarlarıyla, 1 Ocak 2018’in tutarlarını kıyaslamamız, durumumuzu ortaya koyacaktır.

Yakıt ve diğer giderlerimizdeki bu fiyatlar sabit kalma eğiliminde olur ise, yahut düşürülemez ise sektörde elenmelerin de gerçekleşeceğini düşüyorum. Dolayısıyla taşıma fiyatlarının maliyetleri karşılayabilecek durumda olması gerekiyor. Bunu yapmayanlar için bir elenme kaçınılmaz olacaktır.

 

GÜLEGÜLE: Otogar projeleri gündemde. Sizce bunlar taşıma modellerinize etki edecek mi?

 

BİRANT: Gündeme getirilen projeler, kısa mesafe taşımacılık yapan firmaları etkileyecektir. Entegre taşımacılık başlayacaktır diye düşünüyorum. Zira, Kurtköy-İzmit arası çok kısa bir mesafe. Ancak o tarafa taşınacak bir otogarın yolcusunu oraya transfer etmek, yeni bir anlayışı da beraberinde getirecektir.

Bence tren çok önemli bir etken olacak diye düşünüyorum. Trenler, bu gelişmelerin ardından kısa mesafede yolcuların daha çok tercih edeceği bir taşıma modu olacaktır, bizim öngörümüz bu yöndedir. Banliyö hattının işlemeye başlayıp, Marmaray entegrasyonu ile Halkalı-Gebze arası kesintisiz taşımanın başlamasıyla bizim gündemimiz büyük ölçüde değişecektir.

 

GÜLEGÜLE: Değişen dünya ve maliyetler dikkate alındığında otobüsçünün önünde bir can simidi de teknoloji olarak duruyor. Elektronik bilet sistemleri, firmaları büyük maliyetlerden kurtaracak gibi gözüküyor. Efe Tur’un bu bağlamda anlayışı nedir?

 

BİRANT: Efe Tur olarak tamamen buna adapte olduk desek yeridir. 8-9 aydır buna odaklıyız. Normalde sosyal medya yönetimimiz ve diğer altyapı sistemlerimizi kendi bünyemizde gerçekleştiriyorduk. Fakat bunu profesyonelleştirdik. O hizmetleri dışarıdan alıyoruz ve olumlu etkilerinin olduğunu düşünüyoruz. İnternet satışının yüzde 70’i mobil uygulamadan satış. İnsanlar artık bilgisayar bile kullanmadan cep telefonlarından bilet almaktalar. 2018’de de bu noktaya ağırlık vereceğimizi ifade edebilirim.

 

GÜLEGÜLE: Bu son hat açılışları hakkında neler söylemek istersiniz?

 

BİRANT: Biz burada olmaktan çok memnunuz. Zaten Karabük’e kadar gelen bir altyapımız vardı. Sağ olsun işletmecimiz Hakan Şekeroğlu beyin bize verdiği güven ve cesaretle -kışın buraya gelmek de cesurların işi bence- Kastamonu’ya geldik, başarılı olacağımıza da inanıyoruz. Bizim hatlarımıza göre de bir potansiyeli burada yaratacağımıza inanıyoruz.Araçların bir kısmı Sinop’tan kalkacak, güzergah olarak Taşköprü, Kastamonu, Araç şeklinde devam edecek. Buradan bir kısım araçlar Karabük üzerinden devam edecek, bir kısmı ise Çankırı üzerinden Ankara’ya gidecek. Bu yatırımımızda işletmecimiz destek oldular, biz de Efe Tur olarak buraya 10 araç ayırdık. Kendisinin de 5 adet arabası vardı, yazıhaneleri de vardı. Toplam 15 arabayla bir çalışma başlattık. Buradaki sezonda hedefimiz her ilden, ilçeden birer araba yapmak.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Güle Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."