• Dolar Alış / Satış: 3.511 / 3.517
  • Euro Alış / Satış: 4.124 / 4.132
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 06:14
  • Öğle: 13:14
  • İkindi: 16:58
  • Akşam: 20:01
  • Yatsı: 21:29
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

ELEKTRİKLİ OTOBÜS

20 Aralık 2016
ELEKTRİKLİ OTOBÜS

SON haberleri okudum, yine aklıma düşüverdi. Daha önceleri, tam da bu köşeden, defalarca üreticilere seslendim. Bugün, yine tekrar ediyorum. Artık şehirlerarası otobüs pazarına da alternatif yakıtlarla çalışan ve/veya elektrikli araçlar üretin, lütfen. Bugün motorin zamlarının altında ezilip kalan otobüsçünün en köklü kurtuluş yöntemi ancak bu olabilir. Serbest piyasa, ar-ge çalışmaları, ekonomik gelişmeler gibi birtakım bahaneleri bir kenara bırakıp otobüsçüyü düştüğü girdaptan çıkarmanın yollarını arama vakti geldi de geçiyor. Üretici olarak sizler, sektörün artık bir parçasısınız ve sektöre nasıl daha faydalı olabilirim sorusunu artık sizin de kendinize sormanız gerek.

Bu açıdan; son gelişmeler, okuduklarımız, duyduklarımız, gördüklerimiz sektör adına umut verici. Hoş biz ara ara böyle umutlanıyoruz ama üreticilerimiz konuyu ağırdan alıyorlar biraz. Aselsan ve Temsa işbirliği ile toplu taşıma pazarına %100 yerli üretim bir elektrikli otobüs üretilmiş. Onur verici, gurur duyduk. Aynı gurur, şehirlerarası otobüs pazarı için üretilmiş bir %100 yerli üretim elektrikli otobüsü karşımızda gördüğümüzde katlanarak artacaktır. Evet, elektrikli otobüsle ülke olarak tanışmamız henüz çok yeni. Ama dünya üzerinde elektrikli araçlara yönelik uygulanan teşvikleri ve elektrikli araçların özellikle kamu kullanımında gördüğü kabulü dikkate alarak, ülkemizde de pazar payının nasıl bir ivme sergileyeceğini öngörmemek mümkün değil. Özellikle otomobil pazarında ülkemizde de uygulanmaya başlanan vergi teşviki bunun açıkça bir göstergesidir. Bu bağlamda, artık şehirlerarası otobüs pazarında da elektrikli otobüslerin yer alma zamanı gelmiştir.

Alt yapısı neredeyse aynı olan, sadece karoseri farkıyla banttan çıkan ürünlerin birinin elektrikli motorla üretilip diğerinin üretilmemesinin mantıklı bir açıklaması olamaz. Şehirlerarası yolculuklarda oluşacak şarj problemi ise sorun, şu an üretimde olan araçların birçoğu artık 220 V prizden şarj edilebilmekte. Menzille ilgili bir kaygı varsa, bunun da çözümü var. Birçok otomobil üreticisi ilk başlarda ürettikleri elektrikli otomobillerde tek şarjla 80-90 km menzil sunarken, şu an sundukları rakamlar 200 km ortalamasını aşmış durumda. Bu demek oluyor ki, zamanla kullanılacak yeni teknolojiler bu sorunu kolayca aşabilmemiz için bizlere yardımcı olacaktır. Bugün üretilen tamamen yerli otobüsün 8 dakikalık şarjla menzili 70 km. Şu an yollarda olan, farklı üreticilere ait toplu taşıma araçları arasında 140-150 km menzile sahip elektrikli otobüsler de var. Demek ki, yerli teknoloji biraz daha geliştirilerek menzil sorunu aşılabilir. İşin özü, burada niyet önemli. Otobüsçüye farklı bir kapı açma niyetindeyseniz, bu yolda önünüze çıkacak hiçbir engel sizi durduramaz.

Bugün toplu taşıma pazarına üretilen bu otobüs şehirlerarası otobüs pazarına uyarlansa, hiçbir yeni teknoloji kullanılmasa bile, hatırı sayılır sayıda satış gerçekleşecektir. 70 km menzil İstanbul-İzmit gibi kısa mesafe taşımacılık yapan firmalarımız için yeterli bir mesafe. Öte yandan 8 dakika gibi kısa sürede şarj olması da ekstra avantaj. Teknolojinin gelişme hızını hesaba katarak kısa vadede menzilin artırılabileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Tek şarjla 250-300 km menzile ulaştırılabilecek bir otobüsün, uzun-kısa mesafe ayrımı yapmadan, şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacılığı yapan tüm firmalar için kullanışlı bir seçenek olacağını ve sektörden beklenmeyen oranda talep göreceğini düşünüyorum. Tek ihtiyaç artık birilerinin fitili ateşlemesi.

Araç fiyatlarının otomobil piyasasındaki gibi makul seviyelerde tutulması, elektrikli otobüslerin mevcut araçlara tercih edilmesi için yeterli bir adım olacaktır. Üreticilerimiz olarak bu konuya biraz eğilmeniz, prototip ürünlerle sektörün nabzını yoklamanız, bu talebin ne kadar haklı ve yerinde olduğunu değerlendirmeniz için yeterli olacaktır. Böyle küçük bir adımla, aslında, otobüsçüden Nobel ödülü alacak kadar büyük bir adım atmış olacağınızın artık farkına varmalısınız.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."