• Dolar Alış / Satış: 3.476 / 3.482
  • Euro Alış / Satış: 4.173 / 4.18
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 06:42
  • Öğle: 13:05
  • İkindi: 16:29
  • Akşam: 19:14
  • Yatsı: 20:34
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

HIZLI GEÇİŞ SORUNU

30 Mayıs 2017
HIZLI GEÇİŞ SORUNU

ESKİDEN köprü ve otoban geçişlerinde uzun kuyruklar oluşurdu. Otobüsler, kamyonlar, özel araçlar saatlerce kuyruk beklerdi. Bu bekleyişe bir çözüm bulabilmek adına, ağır vasıtalar ile küçük araçlar ayrı gişelere yönlendirilmeye başlandı. Bu çözüm bir nebze rahatlama sağladıysa da, zamanla işlevselliğini yitirmesi kaçınılmaz oldu. Gerek her geçen yıl araç sayısında yaşanan artış gerekse ağır vasıta gişelerinde oluşan kuyruğun tüm trafiği olumsuz etkilemesi, çözümün kısa ömürlü olmasına sebep oldu. Daha sonra, sürücüler için adeta bir mucize olarak nitelendirilebilecek bir sisteme geçildi, otomatik geçiş sistemi.

Kısa adı OGS olan bu sistem, gerçekten de devrim niteliğindeydi. Araçların ön camına yapıştırılan OGS cihazı sayesinde artık gişede durmaya, bozuk para aramaya, para üstü beklemeye son verildi. Okuyucunun cihazı okuyup ücreti tahsil edebilmesi için aracın belirli hız limitlerinde gişeden geçmesi yeterliydi. Bu sistem uzunca bir süre geçerliliğini sürdürdü. Ara sıra bakiye sorunu yaşansa da hemen tüm sürücüler sistemden memnundular. OGS gişeleri ile nakit ödeme gişelerinin ayrı tutulması, bu memnuniyeti bir kat daha artırmaktaydı. Akabinde, nedendir bilinmez, yeni bir geçiş sistemine daha ihtiyaç duyuldu; kartla geçiş sistemi. KGS olarak da bilinen bu sistemde, OGS gibi, durmadan ödeme yapmak mümkün değildi. Kartı okuyucuya okutmak için ille de durmak gerekiyordu. Avantajlı yanı, para alışverişinin ortadan kalkmış olmasıydı.

Bu sistemde kart araca tanımlı olmadığından aynı kartı, sınıf farkı olmaması kaydıyla, farklı araçlarda kullanabilme imkânı sistemin sunduğu bir diğer avantajdı. KGS’nin yaygınlaşmasıyla, radikal bir kararla nakit gişeler kapatıldı. OGS’li araçlar yine, karizmalarından ödün vermeden, sol gişelerden geçişlerini sürdürmeye devam ettiler. Lakin gün geldi, karizma yerini drama bıraktı. OGS kullanıcıları, özellikle araçlarını satış aşamasında, kaçak geçiş sürprizleriyle karşılaştılar. OGS okuyucusu camdaki cihazı okuyamadıysa şayet, kaçak geçiş cezası adı altında, geçiş ücretinin on katı ile cezalandırıldıklarını birçoğu o gün öğrendiler. Bu cezalar sonucu, KGS kullanıcılarında da hatırı sayılır bir artış yaşanmaya başlandı.

Bir süre sonra, bu sistemlere ilaveten, bir de hızlı geçiş sistemi oluşturuldu. Yeni sistem aslında OGS ile oldukça benzerdi. En önemli fark OGS’de depozito karşılığı bir cihaz alınırken, bu sistemde cama yapıştırmak üzere sadece bir etiket almanın yeterli oluşuydu.

Etiketin ücretsiz oluşu da sistemin cazibesini artırdı. Haliyle yaygınlaşan HGS, zamanla OGS’nin tahtını sallamaya başladı. Sürecin farkında olan yetkililer OGS ile HGS’yi birleştirerek HGS adı altında sistemi devam ettirdiler. Yine radikal bir karar sonucu KGS gişelerinin kaldırılması sonrası, deyim yerindeyse, meydan tamamen HGS’ye kalmış oldu. Hepsi iyi güzel hoş da, HGS ve OGS’den birçok insanın canı fazlasıyla yandı. OGS okuyucularının hataları sonucu yaşanan kaçak geçiş cezası sürprizleri HGS ile tabiri caizse tavan yaptı.

Yok yere yüz binlerce lira ceza ödemek zorunda kalan kullanıcıların birçoğu ödediklerini geri alabilmek için adliye koridorlarında aylar yıllar geçirdiler.

Tüm bunlar üzerine, şimdi oturtulmaya çalışılan sistem haliyle kafalarda soru işaretlerine sebep oluyor. Aracın otoban giriş ve çıkış noktaları arasındaki mesafeyi kat ediş süresine göre, ortalama hızı hesaplanacak ve sonuç yasal sınırın üzerinde çıkarsa cezai işlem uygulanacak. Teoride güzel, peki pratikte işlerliği nedir? Girişteki okuyucu ile çıkıştaki okuyucunun herhangi birinin saatinde oluşabilecek bir sapma, hata, arıza, kullanıcıyı haksız yere cezalandırmaya sebebiyet vermeyecek mi? Böyle bir durumda, sürücünün itirazı halinde, sistemin doğruluğu nasıl tespit edilecek? OGS ve HGS’de olduğu gibi, hatalı okumalar sonucu yine kullanıcılara yüz binlerce lira haksız ceza gelirse, bunun telafisi mümkün olabilecek mi? Düşünmeden edemiyor insan.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."