• Dolar Alış / Satış: 3.518 / 3.524
  • Euro Alış / Satış: 4.125 / 4.132
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 06:10
  • Öğle: 13:15
  • İkindi: 17:01
  • Akşam: 20:07
  • Yatsı: 21:36
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Otogarları kentdışına çıkarmak akıl tutulmasıdır

29 Mart 2017
Otogarları kentdışına çıkarmak akıl tutulmasıdır

GEÇEN hafta gazetemizde yeni otogarımızın yerinin kesinleştiği yönünde bir manşet haber yayınlandı. Tabii buna ‘yeni otogar’ demek ne kadar doğru olur bilemiyorum; ama buna bir ‘havaalanı kuzey terminali’ de denebilir. 3. Köprü’ye göre kendimizi yeniden kurgulamak zorunda olduğumuzu biliyoruz, ancak 3. Köprü zorunluluğu ile ilgili kararın kesinleşmesini bekliyoruz. Otobüs işletmeciliği yer hizmetlerinin, İstanbul’da 3 ana hatta; ‘Kuzey Anadolu Otoyolu’, ‘TEM Otoyolu ve ‘D-100 Otoyolu koridorlarında yeniden yapılanmalıdır.

Dediğim 3 ana koridorun ortasında yeniden yapılanmayı şöyle düşünüyoruz; E-5’ile, D100 ve TEM otoyolu arasında cep terminallerini koyacaksınız. TEM koridorlarında ulaştırma alt yapısını yapacaksınız, otogarları ve cep terminalleri yapacaksınız. Toplama noktalarından ve cep terminallerinden yolcular otogarlara taşınacak, buradan çıkış yapılacak, 3. Kuzey Anadolu Yolu’ndan gidilip, 3. Köprü’den yola devam edilecektir. Yeni otogarın yeri olarak adı geçen Işıklar Köyü’ne gelirsek. Burası mevcut otogara göre İstanbul’dan 26,5 km uzaklıkta; yani şehirden ‘kopuk’ bir noktada bulunuyor. Yollar, köprüler, tüneller, ulaştırma alt yapıları insanlara hız, güvenlik ve zaman kazandırmak için yapılır. Işıklar Köyü’nde bir ana terminal yapılması, bu pencereden baktığınızda hem yolcu için hem otobüsçü için büyük sıkıntılara neden olur.

Burası, daha ziyade kısa mesafelere çalışacak firmaların ve yolcuların buluşma yeri olabilir. Bakın sık sık dile getiriyorum; zaten Türkiye’de ulaşım sistemleri değişiyor; uzun mesafeler uçakla, orta mesafeler trenle, kısa mesafeler ve bölgesel taşıma ise otobüs ile yapılacak. Bu noktaya doğru bir evrim geçiriyoruz, bu gerçeği de kabullenmek zorundayız. Bu anlamda bizim İstanbul’dan 26,5 km uzağa taşınmamız, 90 km daha uzun bir yoldan giderek bölgesel taşıma yapmaya zorlanmamız, ulaşım ekonomisine ve mantığına son derece aykırıdır. Tamamen bölgeselleşen şehirlerarası yolcu taşımacılığını, kentten bu kadar koparmanın doğru olmadığına inanıyorum. Tabii 3. Köprü’nün yeri hiç tartışılmadı, yapıldı bitti. Konumu yanlış olan 3. Boğaz Köprüsü’nün bedelini, çok ağır bir şekilde bize ödetiyorlar. 3. Köprü bir transit köprüdür. İstanbul’u transit geçen araçlar için yapılmıştır. Dolayısıyla bir taraftan şehirlerarası yolculuk yapan insanlar cezalandırılıyor, diğer taraftan otobüsçüler cezalandırılıyor.

Üstüne üstlük FSM’nin tam 8 katı fazla para veriyoruz. Yetmezmiş gibi şimdi de ‘moda’ haline gelen bir anlayışla otogarları şehir dışına atıyorlar. Tekrar altını çiziyorum; bana göre Işıklar Köyü, ancak bir havaalanı cep terminali olabilir, bir ‘kuzey terminali’ olabilir; yani ordan geçerken transit yolcuların alındığı bir yer olabilir. Aynı şekilde havaalanına inen yolcuların transfer noktası olabilir. Mevcut Bayrampaşa Otogarı’nın yerinde kalması ve restore edilmesi hedef alınmalı. Kent trafiğine en az etki yapan 2 ana arterin kesişme noktasında yer alıyor. Diğer taraftan otogarın kapsamlı bir restorasyonla ıslah edilmesi de kaçınılmazdır.

Bu yapıldığı taktirde, otogar çok uzun yıllar daha hizmet verebilecektir. Yatırım değeri 127 milyon dolar olan bir yapıyı yıkmak, doğru değildir diye düşünüyoruz. Diğer taraftan uluslararası otogarların şehrin göbeğinde 3. dünya ülkesi gibi el arabalarıyla yük taşınan bir bölgede olması doğru değil. Bu taşımaların da Bayrampaşa Otogarı’nda mutlaka yeniden konumlandırılması gerekiyor. Mevcut Bayrampaşa Otogarı ıslah edildiğinde hem uluslararası hizmetleri karşılayacak durumdadır hem de kendi fonksiyonunu yerine getirecek durumdadır.

Zaten uluslararası taşımaların bir kısmı otogardan yapılıyor, diğer kısmı ise Aksaray’dan yapılıyor. Bir başka tezat daha var; biliyorsunuz biz ‘entegre’ taşımacılıktan bahsediyoruz, ‘otobüsçülük bölgesel taşımanın ayağıdır’ diyoruz. Ancak denizyolu ile yani İDO ile entegre taşımacılık yapmaya kalktığımızda, sırf köprüden geçip para verelim diye otobüslerin Fatih Aksaray’a girişi yasaklanıyor. ‘Otobüs ile gemiyi birleştirip, yolcularımıza hız ve zaman kazandıracağız, daha güvenli bir taşımacılık yapacağız’ diyoruz, ‘hayır otobüsler Aksaray’a giremez diyorsunuz’ bu tezatlık niye! Üstelik  diğer taraftan da günde 100-120 tane otobüs uluslararası taşıma için Aksaray’ın göbeğinde dolaşıyor. İnsanları şehir dışına atıyorsunuz, yüklerini şehir göbeğinden kaldırıyorsunuz; bu anlayışın değiştirilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Büyükşehir Belediyesi ile bunları değerlendireceğiz. Konuyla ilgili hazırladığımız raporu, geniş kapsamlı şekilde tartışacağız.

Aksaray’dan İDO’ya binmemizin önüne engel konması, ulaşımın önüne engel konmasıdır diye düşünüyorum. İnsanlara eziyet çektirmek, maliyet ödetmek akıl işi değildir.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."