• Dolar Alış / Satış: 3.66 / 3.666
  • Euro Alış / Satış: 4.322 / 4.33
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 07:17
  • Öğle: 12:56
  • İkindi: 15:50
  • Akşam: 18:21
  • Yatsı: 19:40
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Pilot ve otobüs şoförünün sorumlulukları aynı mıdır?

24 Nisan 2017
Pilot ve otobüs şoförünün sorumlulukları aynı mıdır?

17. Ulusal Uyku Tıbbı Kongresi’nde trafik kazaları ve uyku konulu sunumu dinlerken aklıma, pilot ve otobüs şoförünün yolculara karşı sorumlulukları ve bu çerçevede tabii oldukları medikal testleri araştırmak geldi.

Kuşkusuz pilotların riskleri ve sorumlulukları, kullandıkları araç değerine göre bir otobüs şoförüne göre daha yüksek.

Her iki meslek grubunun medikal testlerini incelediğimizde;

 

Pilot Medikal Muayenesi:

Pilotlar, nörolojik ve psikolojik testlerden geçiriliyor. Herhangi bir pilot veya pilot adayının, kullandığı ilaçlar, yapılan tetkikler de ortaya çıkmakta, ağır psikolojik, psikiyatrik sorun olduğu tespit edilen adaylar uçuşa elverişli raporu alamamakta,

 

Muayene çeşitleri:

– Kişilik bozuklukları,

– Mental anomali ve nörozlar

– Alkolizm

– Bağımlılık olsun, olmasın psikotropik ilaçların veya diğer maddelerin kullanımı/kötüye kullanımı

– Kas gücü kontrolü

– Duyu kontrolü

– Denge koordinasyon testleri

– Refleks kontrolü

– Yürüme bozuklukları

– Kafa sinirleri kontrolleri

 

Muayene periyotu: Çift pilotlu hava araçlarında görev yapan pilotlar için 60 yaş altı 1 sene, 60 yaş üstü için ise altı ay. Tek pilotlu hava araçlarında görev yapan pilotlar içinse 40 yaş altı 1 sene, 40 yaş üstü ise 6 ay.

 

Otobüs Şoförü Medikal muayenesi:

Tam teşekküllü hastaneden 5 yılda bir yenilenmek üzere “Sürücü Olur” Heyet Raporu almış olmak, alkol vb. gibi suçlardan dolayı ehliyetine el konulmamış olmak, toplu taşıma araçlarında sürücülük yapabilir ve uyuşturucu kullanmadığına dair bilgileri içeren belge sahibi olmak.

Şoförlere uygulanan Psikoteknik değerlendirmede ise, ilk olarak sürücünün karmaşık trafik ortamında detayları fark edebilme kapasitesinin ölçüldüğü `Fotografik Bellek’ testi, ardından dikkat ve konsantrasyon kapasitesinin ölçüldüğü, `Monoton Ortamda Yaygın Dikkat’ testi, refleks kapasitesinin ölçüldüğü `Stres Altında Tepki Kapasitesi’ ve `Trafik Ortamına İlişkin Tepki Hızı ve Tepki Kalitesi’ ile `Çevresel Görüş Alanında Uyaran Algılama ve Koordinasyon’ testi yapılıyor.

Ancak  50 yaş üzeri otobüs şoförlerinde sıkça görülen “uyku apne sendromu”  ve narkolepsi (uyanık olunması gereken saatlerde, aralara uyku atağı geçirme) halen test edilmeyen önemli sağlık sorunlarından biridir!..

Son olarak otobüs şoförlerinde mevcut muayene periyotunun , 5 yılda bir yerine, her yıl yapılması gerektiğini düşünüyorum.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."