• Dolar Alış / Satış: 3.534 / 3.541
  • Euro Alış / Satış: 4.175 / 4.182
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 06:48
  • Öğle: 13:03
  • İkindi: 16:22
  • Akşam: 19:04
  • Yatsı: 20:23
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

PROJECİLİK

13 Mart 2017
PROJECİLİK

SON dönemde sektörün mevcut yapısını değiştirmeye yönelik sektör içerisinden ciddi girişimler söz konusu. Yapı değişikliği bazı konularda gerekli, ama bu değişimin içeriği ve sektöre getirileri iyi düşünülmeli. Uygulanmak istenen değişimin, sektörü bugünden daha iyi bir noktaya götürmeyeceği yönünde endişelere sahibim. Uzun zamandır ısrarla üzerinde durulan projenin, sonunda bir kamu kurumunca karşılık bulmuş olması ise, bence sektör adına korkutucu bir gelişme.

Proje temelde yanlış bir olgu içeriyor, insansızlaştırma. Tüm proje bu olgu üzerine kurulunca, projenin tamamı sorunlu bir hale geliyor. Daha önce defaatle belirttiğim üzere, bu sektör insansız ayakta kalamaz. Öncelikle bunu fark edip çalışmaları bu yönde ilerletmek, sektör yararına bir adım olacaktır. Bir nevi amme hizmeti yapıyor olmamız bizleri toplu taşımacı yapmaz. Bu nedenle, kendimizi toplu taşımacı sınıfına dâhil edip, yolcu taşımacılığını insansız sistemlerle çözmeye çalışmamız yeni sorunlarla karşılaşmamıza sebep olur. Biz şehir içi raylı taşıma sistemi işletmiyoruz. Öyle olsaydı; verirdik her yolcunun eline bir akbil, koyardık otogar girişlerine turnikeleri, herkes akbil basar geçerdi. Bizim daha büyük, komplike ve hata kabul etmeyen bir işimiz var. Rekabet şartlarımız çok ağır ve acımasız, üstelik rekabet sahamız da oldukça geniş. Hükümetle bile rekabet halindeyken, kendi elimizi zayıflatmaya yönelik bu çaba ise anlamsız.

Fitilin ateşlenmeye çalışıldığı yer, Kayseri. Kayseri’yi, ulaşım yönünden, biraz yakından tanıyalım. Nüfusu bir milyon yüz bin. Havalimanı şehir merkezine 6 km mesafede. Kayseri-İstanbul arası, dört havayolu şirketi günlük on beş direkt uçuş gerçekleştiriyor. Yarın İstanbul’a gitmek isteseniz bugün 65 TL’ye uçak bileti bulabiliyorsunuz. İzmir’e ise, iki havayolu şirketinin düzenlediği direkt uçuşlar, günlük bir ve iki sefer olarak değişmekte. Aktarmalı olarak, Türkiye’nin hemen her iline uçabilme imkânına da sahipsiniz. Şehir merkezine 6 km mesafedeki havaalanına, biri özel bir havayolu şirketine ait ücretsiz servis olmak üzere gün içerisinde istediğiniz an servis bulabilirsiniz. Havaalanı-şehir merkezi arası taşıma ücreti 10 TL. Havaalanı şehir merkezine 6 km gibi gayet yakın bir mesafede olmasına rağmen, Kayseri’de TÜRSAB üyesi 84 adet uçak bileti satış acentesi var. Kayseri tren garı, şehir merkezine 4 km mesafede. Şu an çok aktif olmayan tren garından Ankara’ya günlük iki sefer mevcut. Kayseri-Ankara arası taşıma ücreti ise 20 TL. Zemin sondaj çalışmalarına başlanan Konya-Antalya YHT hattının Kayseri’den geçeceği gerçeği ile yüzleşerek, kısa vadede demiryolu taşımacılığının da güçleneceğini öngörebiliriz. Kayseri otogarı ise şehir merkezine 8 km mesafede. Şu an istediğiniz an otogara ücretsiz servis ile ulaşma imkânına sahipsiniz. Kayseri-İstanbul arası taşıma ücretleri, transit firmalarda 50 TL gibi rakamları görse de, Kayseri kalkışlı firmalarda 70-80 TL aralığında.

Kayseri ile ilgili projenin kapsamı bu noktada çok önem kazanıyor. Öncelikli olarak; sektörün sırtında kambur olduğu düşünülen acenteler, tabiri caizse, tıraşlanacak. Kayseri’de mevcut, ortalama 100 adet otobüs bileti satış noktası kapatılarak beş adet toplama merkezi açılacak. Bu merkezlerde minimum sayıda insan çalıştırılarak sektör insansızlaştırılacak. Ücretsiz şehir içi servisler kaldırılacak, bunun yerine belediye ücretli servis hizmeti başlatacak. Belediye bilet satışlarından komisyon almayacak. Bilet satışları online bir bilet satış programı aracılığıyla gerçekleşecek. Böylesine ağır bir rekabet ortamında, bu kadar riskli bir proje, en iyi tabirle çılgınlık olarak değerlendirilebilir. Üstelik kuzuyu kurda emanet ederek. Kullanımı düşünülen online satış programının web sitesi üzerinden Kayseri-İstanbul arası otobüs bileti araması yapınca, karşınıza otobüs seferleri ile birlikte kocaman bir uyarı mesajı çıkıveriyor: “Aynı seyahati uçak ile 82 TL’ye yapmak ister misiniz?”. Bu mesaj bile, sektörün bu proje ile kendine neler yapabileceği konusunda fikir sahibi olmak için yeterli bence.  Sektör, kendisine bugüne kadar ziyadesiyle zarar verdi. Yeni projelerde, geçmiş zararları tecrübe etmiş ve bundan ders almış insanların da görev alması sektör adına daha verimli sonuçlar doğuracaktır. Eğer henüz o kadar insansızlaşmadıysak.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."