• Dolar Alış / Satış: 3.66 / 3.666
  • Euro Alış / Satış: 4.322 / 4.33
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 07:17
  • Öğle: 12:56
  • İkindi: 15:50
  • Akşam: 18:21
  • Yatsı: 19:40
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

SORUMLULUK SİGORTASI

28 Şubat 2017
SORUMLULUK SİGORTASI

HÜKÜMETİN trafik sigortası üzerine yeni bir düzenleme çalışması mevcut. Buna göre, artık araçlara trafik sigortası yapmak yerine, sürücülere sorumluluk sigortası yapılması düşünülüyor. Fikir güzel olmakla birlikte, faydalı bir hal alabilmesi için birtakım kaygılardan arındırılması gerek.

Bir çekirdek aile ve onlara ait bir otomobil olduğunu varsayalım. Aile fertlerinin tamamı yetişkin ve ehliyet sahibi olsun. Ailemiz mevcut durumda, aile fertlerinin tamamının kullanabildiği bu araca, yıllık 400 TL ile 1.000 TL aralığında sigorta primi ödüyorlar. Yeni düzenlemeyle ne kadar ödeyecekler? Ajanslara geçen bilgi, bir sürücü için sorumluluk sigortası prim tutarının 400 TL ile 5.000 TL aralığında olacağı yönünde. Ailemizdeki tüm sürücülerin belirlenen asgari rakamdan prim ödeyeceklerini düşünürsek, tüm ailenin ödeyeceği toplam prim 1.600 TL. Üstelik ailenin üniversite öğrencisi oğlu her gün okula metrobüsle gittiği halde, aracı hiç kullanmadan, sigorta primi ödemek zorunda.

Sistemin temel sıkıntılarından birisi bu, her ehliyet sahibinin sigortalı olma zorunluluğu. Ülkemizde belki milyonlarca ehliyet sahibi olup araç sahibi olmayan insan var. Bu düzenlemeyle bu insanların hepsi sorumluluk sigortası yaptıracak. Sigorta yaptırmaz ve şayet bir kez bile olsa araç kullandığı tespit edilirse, araç trafikten men edilecek. Sistem henüz tam şekillenmemişken, yaptırımların böylesi ağır bir şekilde hazırlanması endişe verici.

Üzerinde çalışılan bu yeni düzenleme doğru şekillenmezse, sektör açısından da birtakım sorunları beraberinde getirebilir. Sektörün binlerce mensubu arasında kaptanlarımızın hatırı sayılır bir rakama sahip olduğunu söyleyebiliriz. Düzenlemenin onlar açısından neler götüreceği henüz çok net değil. Neler getireceğinden bahsetmeye gerek duymuyorum çünkü kaptanlara bir getiri sağlamayacağı açık. Bu düzenlemenin, araç sahipleri ve firmalar üzerindeki sigorta yükünü hafifleterek sektöre bir nebze faydalı olacağını söyleyebiliriz. Bu durum bizleri, firma ve araç sahiplerinin sırtından alınacak yükün aynı oranda, belki de misliyle kaptanların sırtına bineceği gerçeğinden uzaklaştırmamalıdır. Sektör bileşenlerinin başında gelen kaptanlarımızın büyük bir kısmı harcırah karşılığı çalışmaktalar. Özellikle kış aylarında seferlerin durma noktasına geldiği uzun mesafeli hatlarda çalışan kaptanlarımızın birçoğu ayda en fazla iki-üç sefer yapıyorlar. Bir kısım ise, yine seferlerin azalması sonucu, kış aylarında iş bırakmak zorunda kalıyor. Bu minvalde, yeni düzenlemenin kaptanlarımız açısından nasıl şekillendirileceği çok önemli. Kış aylarında işsiz kalan, ayda bir iki seferle yetinerek geçinmeye çalışan, ümitle sezonu bekleyen uzun yol kaptanları için bir istisna sağlanması şart.

Günümüzde bir otobüsün trafik sigortası primini 6.000 TL’nin altında hayal etmek bile zor. Her otobüste üç kaptan çalıştığını ve otobüsün gece gündüz yolda olduğunu hesaba katarak, sigorta şirketlerinin kaptanlar için oluşturacağı primler toplamının günümüzde otobüs için ödenen primden daha düşük olmayacağı sonucuna kolayca ulaşabiliriz. Bir diğer konu ise, oluşacak sorumluluk değişimi. Günümüzde sigorta sorumluluğu araç sahibine aitken, yeni düzenlemeyle bu sorumluluk kaptanlara geçmiş olacak. Bu değişimin hem iyi hem kötü yönleri var şüphesiz. Kaptanın bu konuda sorumluluk sahibi olmasıyla kaza oranlarında bir azalma söz konusu olabilir, bu iyi senaryo. Kötü olan ise, sorumluluğun kaptana geçmesiyle birlikte prim yükünün de tamamıyla kaptana geçecek olması. Bir ihtimal daha var, o da hem aracın hem sürücünün sigortalandığı bir düzenleme. Bu ihtimalin de başlı başına külfet doğurmaktan başka bir sonuç vermeyeceği gün gibi ortada. Her ihtimalde, düzenlemenin üzerine iyice düşünülüp öyle şekillendirilmesi gerekir.

Mevcut senaryoların, özellikle her ehliyet sahibinin istisnasız sigortalanması senaryosunun, vatandaştan ziyade sigorta şirketlerini sevindireceği yönünde farkındalık oluşturmalıyız. Aksi halde, hem vatandaş olarak bizlere, hem de kaptanlarımız aracılığıyla sektörümüze ciddi zararlar verecek gelişmelerin önüne geçmemiz mümkün olmayabilir.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."