• Dolar Alış / Satış: 3.518 / 3.524
  • Euro Alış / Satış: 4.125 / 4.132
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 06:10
  • Öğle: 13:15
  • İkindi: 17:01
  • Akşam: 20:07
  • Yatsı: 21:36
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

Taslak, turizm taşımacılığının ‘idam fermanı’ gibi

29 Mart 2017

YENİ yönetmelik taslağı ile ilgili ilk söylenmesi gereken; tüm yolcu taşımalarının iki belge altında toplanmasıdır: D ve B belgesi… Değişiklikle  D2-B2 belgelerinin hiçbir hükmü kalmıyor. Özellikle B belgesi, birçok sektör mensubunun dile getirdiği ve talep ettiği gibi ‘Süper Belge’ oluyor. B belgesi ile uluslararası ve yurtiçi tarifeli, tarifesiz, grup her türlü taşıma yapılabilecek. Belgenin alımı da kolaylaştırılmış 90 bin TL’den 50 bin TL’ye düşürülmüş. Koltuk kapasitesi ise 150’den 200’e çıkartılmış.

D belgesine baktığımızda ise… Bu konuda yapılan değişiklik, özellikle turizm taşımacılarını yurtiçinde kaosa sürükleyecek yapıda.

Çünkü tek belgeye düştüğü için turizm taşımalarının yapıldığı D2 tamamen kaldırılıyor; yani D2 faliyetleri de D1 faliyetleriyle birleştiriliyor.

D belgesi adı altında sadece yurtiçi olmak şartı ile tarifeli, düzenli, grup, arizi ve turizm taşımaları yapılabilecek. Dolayısıyla burada en kârlı olan şehirlerarası yolcu taşımacıları olacak. Öyle görünüyor ki, yeni yönetmelik şehirlerarası taşımacıların istekleri doğrultusunda şekillendirilmek isteniyor.  Denilebilir ki ‘turizm taşımacılarının da D belgesi olacak, onlar da şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapabilecek’… Teorik olarak doğru, ama mevcut sisteme baktığınızda, bunun pratikte karşılığı kesinlikle yok. Anlayacağınız sektörün bütün yapısı tamamen değiştirilmek, allak bullak olacak bir sisteme dönüştürülmek isteniyor.

Nitekim yönetmelik taslağı yayınlandıktan sonra 24 saat içerisinde yüzlerce D2 yetki belgeli taşımacı beni arıyor, sitemlerini şu ifadelerle dile getiriyor: “Bakanlık bizi niye göz ardı ediyor, 1875 işletme zaten işsizlikten atıl kapasiteden muzadip. Neden yeni bir ek atıl kapsite sektörümüze ekleniyor. Neden belgelerimizi iptal ettiler. D2 ciler olarak bizimböyle bir talebimiz  yok. Faliyetlerimiz çerçevesinde 12-13 yıldan beri kendimize özgü bir yapı oluşturduk, bir pazarlama mantığı oluşturduk, bir sistem oluşturduk. Bu sistemi de biz kendimiz istemedik, bakanlık istedi ve yaptırdı. Hatta ve hatta taşımalarla ilgili 1618 sayılı Seyahat Acenteleri Kanunu kapsamında yapılan tüm taşımaların yurt içinde ise D2, uluslararası ise B2 ile yapılmasıyla ilgili hüküm getirildi.

Buna rağmen bu belgelerin D belgesi ile birleştirilmiş olması, aslında görüntüde siz de şehirlerarası taşımacılık yapın diyorlar. Ne bizim böyle bir niyetimiz var, ne de böyle bir potansiyelimiz”… Nede şehirlerarasında böyle bir iş potansiyeli var Şehirlerarası yolcu taşımacıları zaten sürekli yolcu kaybediyorlar. Şehirlerarası yolcu taşımacıları kendine iş bulamadığı için, “talepler doğrultusunda bu işleri de biz yapalım” mantığı ile hareket ediyor.  “Grup geliyor ben yapamıyorum , turizm işi oluyor ben yapamıyorum” diyorlar. ‘Diyarbakır’da, Van’da, Artvin’de turizm taşımacılığı yok’ gibi bir takım talepler ile bizim karşımıza geliyorlar.

Sonuçta bu istekleri yönetmelikle karşılanmış oluyor. Uyarıyoruz; burada mevcut bir yapı var, bu yapı keyfi değil, ciddi bir yapı; kanun ve yönetmeliklerle faaliyet alanı belirlenmiş bir yapı oluşturulmuş. Üstelik devasa bir yatırım var ortada. Şimdi siz yönetmelikle 34 bin aracı yeterli görmüyor, 8 bin aracı da bu faaliyetin içerisinde harman ediyorsunuz.

Diyorsunuz ki, ‘Ben böyle istiyorum, bugünden sonra böyle olacak’… İnanın ben bunu TTDER üyesi arkadaşlarımıza izah edemiyorum. Ancak biz bu konuda elimizden gelen her türlü girişimi yapacağız. TTDER olarak konunun yakın takipçisi olacağız.

Şehirlerarası yolcu taşımacılarının bu yönde açık ve net bir talebinin olması, sonunda bir hak mağduriyetinin doğmasına sebep veriyor. Bu birleştirmenin ne gibi sorun ve neticeler doğurabileceğini bugünden görebiliyorum; net söylüyorum ki çok büyük sıkıntılar doğacak. Diğer taraftan tek belge, şehir içerisindeki taşımacıları da karşı karşıya getirecek.

Grup taşımasını ve turizm taşımasını ben nasıl ayıracağım? ‘D belgesi şehirlerarası, kardeşim ben vermiyorum’ diyor. Örnek veriyorum X yazılı bir otobüs sahibi belediyeye müracat etti, seyahat acentesinden izin aldı kontrat yaptı; buna mani bir durum varmı yok! Pekiyi gerçekten bu işi yapıyor mu yapmıyor mu; bunu nasıl bileceğiz. İstanbul’un içinde fink atacak… ‘Siz de fink atmıyor muydunuz D2’ciler’ diyebilirler; hayır biz daha önce fink atmıyorduk. Bizim belirli bir müşterimiz  acentemiz var; bu acenteyle sözleşmemiz var. Bırakın bunu; bu sözleşmeler ile biz 1. Köprü’den bile geçiyorduk. Şimdi ne olacak! Biz bu tip sorunlar ile boğuşmaktan bıktık.

Zaten D2-B2 yetki belgemiz varken bile boğuşmaktan bıkmıştık, sektörümüzü, faaliyet alanımızı kamuya, belediyeye anlatmaktan zorluk çekiyorduk; şimdi bunun içinden nasıl çıkacağız?

Ben anlayamadım, hiç anlatamam da! Diğer taraftan biz farkında olmadan turizm gerçekten tavan mı yapmış ki, yeni araçlara ihtiyaç olmuş. Turizm taşıması zaten yerlerde sürünüyor, siz buna rağmen küçülen pastaya, kimseye yetmeyecek şekilde 8 bin aracı daha ortak ediyorsunuz.

Bakın turizm taşımacılığı bir sektör olmuş. Bunu Turizm Bakanlığı da Ulaştırma Bakanlığı da kabul ediyor. En azından D2’ciler olarak B2’ciler olarak anılıyor.

Madem böyleydi o zaman ilk yönetmelik 2004’te çıktığı zaman ‘tek belge’ deseydiniz. Biz de kendimizi ve yatırımımızı ona göre ayarlardık.

Taslağın çıkması durumunda bizim sektörümüze 10 bine yakın yeni araç katılacak. Dahası kaçak ve korsan taşımanın önünü almaya imkan ve ihtimal kalmayacak.

Yönetmelik taslağı ile ilgili söylemek istediğim bir başka nokta; tanımlarda ciddi eksiklik ve belirsizliklerin olması. Hepsini tek tek ele almam teknik olarak pek mümkün değil.

Mesela grup yolcu taşımacılığında; otomobillerin B ve D belgelerine kaydedilmesini hala anlamış değilim.

Yönetmelikle ilgili önemli noktalardan birisi de özmal araç sayısı idi… Özmal ve koltuk kapasiteleri ile ilgili önemli bir değişiklik yok, sözleşmeli araçlarla ilgili de önemli bir değişiklik yok. Sadece D belgelerinde eskiden yurtiçi olan 1’e 2 olan sözleşmeli araç sayısı, 1’e 3’e çıkmış. Buna benim itirazım yok ama 1’e 5’e veya üzerine çıkmış olsa itirazım olurdu. Çünkü zaten sektörde ciddi bir atıl kapasite mevcut. Sonuç itibariyle söylemek istiyorum; Bu yönetmelik bu mevcut hali ile bir tarafı sevindirirken, bir tarafı mağdur ediyor.

Diğer taraftan yönetmelik bu haliyle bu sektörü disipline edip verimliliği sağlayacak bir yapıya kavuşturamaz. İddia ediyorum ne verimlilik ne de kurumsallaşma sağlayabilir ne de sektörün iş hacmini arttırabilir.

Açık söylüyorum taslakta, belgelerin eksiltilmesi ve azaltılması dışında hiç birşey yok. Belgeler azaltılacaksa yapılması gereken Karayolu Yolcu taşımacılığı faaliyetleri

a)Uluslararası ve Yurtiçi tarifeli ve Düzenli yolcu taşımacılığı

b)Uluslararası ve Yurtiçi Grup arızi turizm taşımacılığı.şeklinde 2 ayrı belge altında tanımlanarak düzenlenmelidir. Belgenin adının d veya b olmasının önemi yoktur.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."