• Dolar Alış / Satış: 3.953 / 3.96
  • Euro Alış / Satış: 4.638 / 4.646
  • ISTANBUL:
  • Güneş:
  • Öğle:
  • İkindi:
  • Akşam:
  • Yatsı:
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

TOF-TOFED-UYOF ve IPRU’DAN ‘3. KÖPRÜ ZORUNLU OLMASIN’ TALEBİ

15 Ağustos 2016
TOF-TOFED-UYOF ve IPRU’DAN ‘3. KÖPRÜ ZORUNLU OLMASIN’ TALEBİ

3. Köprü’yü kullanmak, otobüs sektörünü olumsuz etkileyecektir

Şehirlararası otobüslerin zorunlu olarak Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü kullanacağı, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden ise geçemeyeceği yönündeki haberler, sektörün STK’larını harekete geçirdi. Otobüslerin her iki köprüden de faydalanabilmesini talep eden TOF-TOFED-UYOF ve IPRU, konuyla ilgili olarak aşağıdaki bildiriyi yayınladı:

ULAŞTIRMA, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 2016 tarihinde açılması planlanan  Kuzey Marmara Otoyolu ve bu kapsamda inşa edilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden şehirlerarası/uluslararası (D1-B1 yetki belgeli) karayolu yolcu taşıması yapan otobüslerin geçişinin zorunlu olacağı;  hali hazırda geçişlerde  kullanılan  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün ise tarifeli sefer düzenleyen otobüsler için geçişe yasaklanacağı basın ve yayın organlarında, bazı kamu kurum ve kuruluş yetkilileri tarafından açıklanmıştır.

 

Şehirlerarası/uluslararası karayolu yolcu taşımacılığı yapacak otobüslerin Kuzey Marmara Otoyolu projesi güzergahında bulunan Yavuz Sultan Selim Köprüsünden geçiş yapmalarının zorunlu hale getirilmesi,  hem  seyahat edecek yolcular, hem sektör mensupları, hem de kamu menfaatleri açısından önemli derecede sorunlara yol açacağından; D1 ve B1 yetki belgesi ile tarifeli sefer yapan otobüslerin Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden ve Yavuz Sultan Köprüsü’nden birlikte  geçişine izin verilmesinin daha doğru olacağı kanaatindeyiz

 

Zira; İstanbul Edirne Otobanı’nın (E-80) Kınalı mevkiinden başlayacak Kuzey Marmara  Otoyolu, 115 km bir mesafe ile İstanbul Avrupa yakasını Anadolu yakasına bağlayacaktır.

Kınalı mevkiinden başlanarak 3 Havaalanı istikametinden 3. Köprü geçildikten sonra, Asya yakasına geçilerek Ankara güzergahına doğru  seyir edilecektir.  İstanbul Avrupa yakası Bayrampaşa mevkiinde  bulunan 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’ndan hareket ederek Anadolu istikametine şehirlerarası transit sefer yapacak otobüslerin, Kuzey Marmara Otoyolu’na TEM üzerinden  doğrudan ulaşabilecekleri bağlantı yollarına ihtiyaç vardır.

 

Halihazırda tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçiş için kullandıkları güzergah, Bayrampaşa hal mevkiinden çıkış yaparak önce Alibeyköy Cep Otogarı’na uğradıktan sonra, çevre yolunu kullanmak suretiyle Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden   geçerek Üsküdar ilçesinde  yerleşik Harem Otogarı’ndan yolcularını alıp, Anadolu Otoyolu Çamlıca gişelerinden geçerek varış noktasına seyir etmektedir. Bu yolu kullanan tarifeli sefer yapan otobüsler, 40 km civarına bir mesafeyi  45 dk.  gibi makul bir süre içerisinde  tamamlamaktadır.

 

Şehirlerarası karayolu yolcu taşımacılı sektöründe Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan Türkiye genelinde D1 Yetki belgesi almış otobüs sayısı yaklaşık  8500 civarındadır. Bu otobüslerin ancak ortalama günde 750  adedi  İstanbul’a geliş ve gidiş yapmakta olup, kalan otobüsler yurt içinde seyir yapmaktadır.

Tarifeli sefer düzenleyen otobüslerin  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde herhangi bir trafik sıkışıklığına neden olması söz konusu bile olamaz. Zira hizmete açılacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün İstanbul trafiğini bir anlamda biraz daha rahatlatacağı ilgili  kamu görevlileri tarafından açıklanmaktadır.

 

İstanbul Avrupa yakasındaki Bayrampaşa’da bulunan 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nda yaz kış ortalamasında günde (24 saat içinde)    1.250 otobüs çıkış yapmaktadır. Bu otobüslerin yaklaşık 500 adedi  Trakya bölgesindeki illere sefer düzenlemektedir. Yani günde 750 adet şehirlerarası/uluslararası  sefer yapan otobüsün Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü bugün itibari ile kullandığı anlaşılmaktadır.

 

Günde ortalama 750 adet otobüsün 3. köprünün açılması sonucunda ve otobüslerin her iki köprüyü  birlikte kullanmaları değerlendirildiğinde, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü kullanacak tarifeli sefer yapan otobüs sayısının trafiğe olumsuz bir etkisi olmayacaktır. Kaldı ki bugün itibariyle tüm ağır vasıtalarla birlikte kullanılan  Fatih Sultan Mehmet Köprüsündeki yoğunluk, 3. Köprünün açılması ile azalacaktır.

 

Bu değerlendirmelerin ışığında 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’ndan  hareketle Alibeyköy Cep Otogarı’na  uğradıktan sonra, Anadolu bölgesinin yolcu terminali vazifesini gören ve  Üsküdar’da bulunan Harem otogarına uğramak zorunda oldukları  gözetildiğinde; 3. köprüyü kullanmak zorunda bırakılacak şehirlerarası/uluslararası  tarifeli sefer yapan otobüslerin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü kullanmalarına eskiye oranla  iki saatten fazla bir zaman kaybı yaşanacaktır. Yani  otobüslerin yolcuları ile birlikte Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçişleri  iki saatten fazla  bir zaman diliminde gerçekleşecektir.

Bu zaman kaybı Anadolu yakasında Harem Otogarı’nın kaldırılarak yerine Ataşehir mevkiinde yapılacak yeni  Anadolu Otogarı’na uğramak zorunda kalacak otobüsler için de yaşanılması kaçınılmaz bir durum olarak ortaya çıkacaktır.

 

Şehirlerarası/uluslararası tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçişlerde,  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yerine  3. Köprü yolunu kullanmalarının zorunla hale getirilmesinin, karayolu yolcu taşıma sektörüne olumsuz yönde çok önemli etkileri olacaktır.

 

Zira; Havayolu, Tren, ve Denizyolu yolcu taşımacılık sistemlerinde yaşanan kapasite artışı neticesinde, karayolu yolcu taşıma  sektörü ile diğer yolcu taşıma sektörleri arasında hizmet ve zaman yönünden bir rekabet yaşanmaya başlamıştır.

Özellikle İstanbul-Ankara arasında mesafenin kısa olması da gözetilerek, yolcular otobüsü uçağa tercih etmektedir.

Ancak otobüslerin  3. Köprü güzergahına zorunlu olarak yönlendirilmesi   sonucunda, İstanbul-Ankara arasında mesafe iki saat gibi daha uzun süren bir mesafede alınacaktır. Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçerken 3. Köprü güzergahının kullanılmak zorunda kalacak otobüslerin yapacağı tüm seferlerde, ortalama iki  saatten fazla gecikme yaşanacağı kuşkusuzdur.

 

Çünkü İstanbul Bayrampaşa mevkiinden hareket eden otobüs Alibeyköy Otogarı’na ve Harem otogarına ulaşması 47  km bir mesafeyi aşması ile mümkün olacakken, 3. köprü yolu kullanılması nedeniyle Harem  otogarına ulaşması 150 km bir  mesafe kat edilerek ulaşması ile  mümkün olacaktır.

Otobüslerin Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün geçerek 47 km. ulaşacağı mesafe, 3. Köprü yolunun kullanılmasının zorunlu tutulması nedeniyle 140 km. civarında tamamlayacak olup  fazladan 100 km. civarında yol kat edilecektir. Nerdeyse  bir otobüsün Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü  kullanmaması nedeniyle  Harem/Ataşehir bölgesine varış  mesafesi ve zamanı şimdiye oranla üç kat arttırılmış olacaktır.

 

Bu  durum köprü ve yolların yapılış amaçlarından olan zaman, mesafe  ve yakıt tasarrufu sağlanacağı ilkeleri ile bağdaşmayacaktır. Otobüsler şuanda Anadolu yakasına geçiş için harcayacakları yakıtın iki katı kadarı kadar bir yakıtla ve normal geçiş sürecinin iki  katı fazla süre harcayarak  gereksiz bir külfete katlanmak zorunda bırakılacaktır. Bu hesaplama, sadece İstanbul Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçiş yapacak tarifeli  sefere gidecek otobüsler için hesaplanmıştır. Anadolu illerinden  kalkarak Ataşehir/Harem  bölgesindeki terminale uğrayarak Avrupa yakasına geçecek otobüslerin  zaman ve yakıt israfı da hesaplandığından, toplam zaman ve yakıt israfı  daha da katlanılmaz bir hal olacaktır.

 

Şehirlerarası tarifeli Sefer yapan otobüslerin 3. Köprü güzergahını kullanarak Anadolu ve Avrupa yakası gidiş ve gelişlerinde mesafenin uzaması ile İstanbul trafiğinde geçireceği zamanın da uzamasına etki edeceği düşünüldüğünde, 3 köprü yolunun  kullanımı  esasında  sektörümüz  adına  tahmin edilenden daha vahim sonuçlar doğuracağı  açıktır.

 

Kaldı ki şehirlerarası tarifeli yolcu otobüsleri, Kavacık bölgesinde gidiş ve dönüş istikametinde ve   ara durak statüsünde  yolcu indirme bindirme yapmaktadır.

Otobüslerin 3. Köprü güzergahını kullanmaları durumund,a İstanbul Anadolu Yakası Kavacık bölgesinde yaşayan ve otobüsle seyahat eden yolcuların ulaşım hakları da engellenecektir.

 

Yapılan tüm  açıklamaların ışığında şehirlerarası tarifeli sefer yapan karayolu yolcu taşıma sektöründeki otobüslerin hem Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden hem de Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçişine izin verilmesi, kamusal nitelikte toplu taşıma hizmeti veren sektörümüzün ve seyahat eden yolcularımız için en doğrusu olacağından, tarifeli sefer düzenleyen otobüslerin sadece 3. Köprü güzergahını kullanması yönünde yapılacak uygulamanın hayata geçirilmemesi kamu menfaatleri açısından da uygun olacağı kanaatindeyiz.

Biz yüz binlerce kişinin istihdam edildiği karayolu yolcu taşıma sektör mensuplarının ülke genelinde temsilcisi olan sivil toplum örgütleri olarak; şehirlerarası/uluslararası tarifeli sefer yapan otobüslerin Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim köprülerini birlikte kullanma haklarına sahip olması kanaat ve görüşündü olduğumuzu ve köprülerden  geçiş uygulamasının bu yönde yapılması hususunda gerekli düzenlemenin yapılmasını saygılarımızla arz ve talep ederiz.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."