• Dolar Alış / Satış: 3.53 / 3.536
  • Euro Alış / Satış: 4.111 / 4.118
  • ISTANBUL:
  • Güneş: 05:44
  • Öğle: 13:18
  • İkindi: 17:13
  • Akşam: 20:38
  • Yatsı: 22:20
  • Hava Durumu Güncelleniyor..

YÖNETMELİK TASLAĞI

29 Mart 2017
0 Yorum Yapıldı Yorum Yaz
221 defa okundu.
YÖNETMELİK TASLAĞI

ULAŞTIRMA, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, yeni Karayolu Taşıma Yönetmeliği taslağını yayınladı. Taslağın hazırlık sürecinde sektörümüz temsilcilerinin de katıldığı bir mevzuat çalıştayı olmuştu, hatırlarsınız. Çalıştay sonrası, yeni yönetmelikle ilgili, çok olumlu beklentiler içerisinde değildim. Zira bakanlığa öyle önerilerle gidilmişti ki; bu önerilerin büyük kısmı sanki sektörü darboğazdan çıkarmak için değil de, son nefesini vermesini sağlamak içindi. Neyse ki, yönetmelik taslağını okuyunca tüm endişelerimden arındım. Bakanlığın; olaya tamamen tarafsız ve aklıselimle yaklaşması, sunulan önerilerin büyük kısmını dikkate almaması, sektör adına sevindirici.

Taslağa gelecek olursak; öncelikle, birçok değişiklik hem sektör yararına hem de bürokrasiyi hafifletici nitelikte. Özellikle D1-D2, B1-B2 gibi; amaç ve kapsamları yıllar öncesinde ayrılmış ve belge ücretlerinden asgari kapasiteye kadar her yönden birçok farklılık içeren belgelerin birleştirilmesinde, ne şiş yansın ne kebap mantığı çerçevesindeki hassasiyet takdire şayan. Asgari kapasite ve sermaye yönünden sunulan şartlar gayet makul, sektör ve ülke gerçekleriyle örtüşür nitelikte. Mevcut belge sahiplerinde, belgelerinin bitiş süresine kadar, yeni belgede öngörülen asgari şartların aranmayacağı da bir diğer güzel haber. Yani; 75 koltuk asgari kapasiteye sahip D2 belgeli turizm taşımacısı, yönetmelik sonrası belgesini D belgesi ile değiştirecek ve koltuk sayısını yeni belgenin asgari kapasitesi olan 150’ye tamamlaması için mevcut belgesinin bitiş tarihine kadar vakte sahip olacak. Otomobillerin ve minibüslerin de B ve D belgelerine kaydedilerek sadece grup taşımaları ve arızi taşımalarda kullanılabilmesi, belge birleşimi sonrası B-2 ve D-2 belgeli turizm taşımacılarını sıkıntıya sokmayacak, başarılı bir diğer adım. B belgesinde özmal-kiralık oranlarının aynı kalması biraz hayal kırıklığı yaratsa da, D belgesinde bu oranın bire üç olarak revize edilmesi kırılan hayalleri tekrar canlandıracak etki ve nitelikte. Araçların koltuk kapasitelerine göre otomobil, minibüs ve otobüs olarak sınıflandırıldığını ve özmal-kiralık oranları dikkate alınırken, her cins özmal taşıtın kendi cinsinde kiralık taşıt çalıştırabileceğini de göz ardı etmemek gerek. Asgari kapasite hesabında, sadece 10 yaş altındaki otobüslerin hesaba dâhil edileceğini de düşünürsek; bu iki maddenin de sektör menfaatine ve haksız rekabeti önleyici niteliğe haiz birer emniyet subabı mahiyetinde oldukları sonucuna varabiliriz. Kalkış ve varış noktası aynı olmak kaydıyla, aynı araçta birden fazla grubun taşınabilmesi; yine turizm taşımacılığında büyük kolaylık sağlayacak bir değişiklik. B ve D belgeli taşımacılara, eskiden olduğu gibi koltuk kapasitesine göre belli sayıda hat vermek yerine; taşıma yapılacak güzergâh, araç sayısı, yolculuk süresi gibi veriler hesap edilerek, o taşımacı için doğru ve gerçek hat sayısına ulaşılması hedefleniyor. Taslağın en güzel maddeleri ise belge ücretleri ve cezalar ile ilgili olanlar. Eski yönetmelikte her bir uyarma düşümü için ödenecek tutar 95 TL iken yenisinde 50 TL olarak revize edilmiş. Belge ücretleri, sanıyorum belge birleşiminin olumsuz etki yaratmaması amaçlanarak, birleştirilen belgeler arasından ücreti daha düşük olan baz alınarak belirlenmiş. Ne diyelim, bu kadar güzel haberin bir arada olduğu bir yönetmelik taslağı daha görmemişti bu gözler.

Taslak; bir çok iyi değişiklik içermekle birlikte, hala sektör açısından birtakım eksikleri var elbette. F belgesi sahiplerinin şube açamaması ve her şube için ayrı belge alma zorunluluğu üzerinde tekrar düşünülmeli. Belge ücretleri böylesine uygun tutulurken her bir taşıt kartı için 500 TL gibi astronomik bir rakam istenilmesi üzerine de, hakeza. D belgelerinde, özmal-kiralık oranının bire beş olması konusunda biraz ısrarcı olmamız gerek. En önemli öğelerden biri olan terminallerin yeterince işlenmediği görüşündeyim. Terminaller konusu daha detaylı ele alınmalı ve terminal işletmek için aranan şartlar daha reel verilerle yeniden düzenlenmeli. Genel olarak bakarsak, aramızda kalsın, taslak gayet başarılı olmuş. İyi ki bizi dinlememişler.

YORUMLAR Bu Yazıya Henüz Yorum Yapılmadı.. Belki İlk Yorumu Sen Yapmalısın..

Kategoriler

SOSYAL MEDYA BİZİ TAKİP EDİN

UYARI ; "gulegule.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Güle Gele Gazetesi’ne aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez."