ULAŞTIRMA ve Altyapı Bakanlığı ile TOBB Türkiye Karayolu Yolcu Taşımacılığı Meclisi’nin düzenlediği Karayolu Yolcu Taşımacılığı Mevzuat Çalıştayı’na katılan Aker Otobüs İşletmesi Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ak, çalıştayla ilgili görüşlerini gazetemize anlattı. Çalıştayın çok verimli geçtiğini dile getiren Ak, atmosferin gelecek için umut verdiğini ve bundan sonra da çalıştaylara devam edileceğini söyledi. İşte Emre Ak’ınçalıştay ile ilgili izlenimleri:
ÖNCELİKLE şunu söylemek isterim; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi’nin ortaklaşa düzenlediği Karayolu Yolcu Taşımacılığı Mevzuat Çalıştayı, bizim için verimli ve güzel bir toplantı oldu. Çalıştayda da gördük ki, Ulaştırma Bakanlığı ile TOBB arasındaki işbirliği gayet güçlü.
Bu da, mevzuattan kaynaklanan bir takım sorunların çözümü adına umut veriyor.
Bizler, TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi üzerinden öncelikli sorunlarımızı ve taleplerimizi yetkililere iletme fırsatı bulduk.
TOBB Sektör Meclis, çalıştayda dile getirilmesi amacıyla daha önce sektörden görüş ve önerileri toplamıştı.
Bunlar sadeleştirildi ve en can alıcı olanlar ortak talep olarak belirlendi.
Bu ortak olan taleplerden birkaçı şöyle:
– D2 ve B2’nin birleşmesi.
– Araç özmal asgari koltuk kapasitesinde yaş sınırının 15’e çıkarılması.
– Turizm taşımada 1’e 2 olan kiralık oranının 1’e 3’e çıkarılması.
– Şehiriçi yol belgesi sorununun bir mevzuatla tamamen ortadan kaldırılması.
– D4 s belgesinde kaydedilebilecek araç sayısı 20’ye çıkarılmıştı; bu sayı da yetersiz ve yükseltilmesi şart.
Çok uzun ve meşakkatli bir süreç
Haliyle soracaksınız, siz bu talepleri dile getirdiniz; yetkililerin yaklaşımı ne oldu?
Taleplerimizi olumlu bulduklarını ve çözüm konusunda da istekli olduklarını gördük. Ama söz konusu olan yeni bir mevzuat, yani yeni bir yönetmeliğin hazırlanması.
Bu çok meşakkatli ve çok titiz bir süreç. ‘Yapalım da yanlış tarafları sonra düzeltiriz’ mantığıyla hazırlanamaz.
Dolayısıyla bakanlık şu anda böyle bir çalışma içerisinde.
Pekçok yerden ve uzmanlardan görüş alıyorlar, ilgili sektörlerin temsilcileriyle görüşmeler ve toplantılar yapıyorlar.
İşte bu çalıştay da bu toplantılardan birisi oldu.
Bizim sorunlarımızı dinlediler, neler beklediklerimize kulak verdiler vs; bu da çalıştayın asıl amacına ulaştığını gösteriyor. Tabii bir kez dinlediler bitti olmaz.
Sektör Meclisi ile görüşmeler devam edecek, ikinci ve belki üçüncü çalıştaylar bile yapılabilir. Farklı bakanlıklardan, farklı yetkililer bizleri dinleyecek.
Asıl önemli olan ise niyet.
Ben Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın niyet konusunda iyi bir yerde durduğunu söyleyebilirim.
Öte taraftan bizim işimiz sadece bir bakanlıkla değil, pek çok bakanlıkla alakalı.
Dolayısıyle mevzuatlar arası çelişkilerin de olmaması gerekiyor. Az önce de söylediğim gibi bu iş meşakkatli, titiz ve uzun bir süreç.
Bakanlık çözüm odaklı yaklaşıyor
Şunları da eklemek isterim: Bakanlık yetkilileri konuya çözüm odaklı yaklaştılar.
‘Biz yaparız, siz uyarsınız’ tavrında hiç değildiler. ‘Sektörün sorunlarını yönetmelik ile sistem ile ve tüm Türkiye’ye uyum ile doğru şekilde çözelim, günceli yakalayalım ve buna uygun bir mevzuat çıkaralım’ diyorlar.
Tabii ekonomik şartlar değişiyor, gündem değişiyor, kısaca her şey değişiyor; dolayısıyla o şartların o dinamiğe uyum sağlaması gerekiyor. Onlar da bu noktada hem fikirler.
Bu yüzden gayet olumlu ve çözüm odaklı yaklaşıyorlar, çözüm odaklı olmaya çalışıyorlar; ancak yine de üzerine konuşulacak şeyler çıkacaktır.
Yeni toplantılar, yeni maddeler çıkacaktır.