OBILET.COM KURUCUSU VE CEO’SU YİĞİT GÜROCAK: Verdiğimiz taahhütlerin özünde eşit rekabet var « Güle Güle Gazetesi

26 Aralık 2024 - 17:59

OBILET.COM KURUCUSU VE CEO’SU YİĞİT GÜROCAK: Verdiğimiz taahhütlerin özünde eşit rekabet var

OBILET.COM KURUCUSU VE CEO’SU YİĞİT GÜROCAK: Verdiğimiz taahhütlerin özünde eşit rekabet var
Son Güncelleme :

03 Eylül 2023 - 9:05

783 views

KURULDUĞU günden bu yana dünyanın en hızlı büyüyen şirketlerinin başında yer alan obilet.com, kısa sürede global bir marka hailne geldi. Türkiye pazarına hakim olan obilet, an itibariyle 13 farklı dilde, 33 farklı para birimi ile bilet satışı gerçekleştiriyor. Şirketin çalışmaları, pazar performansını ve planlarını obilet  Kurucusu ve CEO’su Yiğit Gürocak ile konuştuk. Bu çarpıcı söyleşimizi ilgi ile okuyacaksınız. İşte söyleşimiz:

GÜLEGÜLE: Rekabet Kurumu, Obilet Bilişim Sistemleri A.Ş. hakkında yürüttüğü soruşturmayı, tarafınızdan verilen taahhütler üzerine sonlandırma kararı aldı. Bu taahhütleri bizlere özetler misiniz? Bundan sonraki süreç nasıl işleyecek?

Rekabete aykırı husus bulunmadı

GÜROCAK: Öncelikle, Rekabet Kurumu’nun soruşturmayı ihlal tespiti ve cezai yaptırım ihtiyacı olmaksızın sonlandırmasına dair kararda yer alan taahhütlerin birçoğunun bizim daha önceden kendi irademizle atmış olduğumuz adımların Kurum nezdinde resmi olarak tescillenmesi niteliğini taşıdığını belirtmek isteriz.

Soruşturma açılırken gündeme getirilen birtakım soru işaretlerinin ise, soruşturma sürecinde rekabet endişesi oluşmadığı tespiti yapılarak soruşturma kapsamından çıkarıldığının da altını çizmekte fayda görüyoruz.

Örnek olarak, uyguladığımız komisyon oranlarıyla ve biletleme platformlarıyla yürütmekte olduğumuz gelir paylaşım oranlarıyla ilgili Rekabet Kurumu’nun uzmanları rekabete aykırı bir husus tespit etmedi ve bu hususlarda soruşturmayı devam ettirmedi. Mevcut yapımızı ve attığımız adımları yeterli ve olumlu gördü.

Soruşturma dosyasında ele alınan iddiaların birçoğu, Obilet’ten değil, Temmuz 2021’de devraldığımız Biletal ile otobüs firmalarının ve diğer biletleme platformlarının imzalamış olduğu sözleşmelerde yer alan maddelerden kaynaklanmakta idi.

Biz Obilet olarak devralma sonrasında daha da güçlü bir hale geldiğimizin farkındayız. Fakat bu gücü piyasadaki diğer oyuncuların aleyhine kullanmadık.

Tam aksine, devralma sonrasında hem otobüs firmaları, hem de biletleme platformları için çok daha elverişli bir pazar yapısı oluşturduk. Bunu da Rekabet Kurumu’nun talimatlarını beklemeksizin gerçekleştirdik.

Örnek olarak, diğer biletleme platformlarının otobüs firmaları ile iletişime geçmemesi yönündeki maddeye dayanarak herhangi bir sözleşme feshine gitmedik.

Diğer biletleme platformlarına daha önceden sadece Biletall portföyündeki firmaların satışı açıkken, biz bu uygulamadan vazgeçtik. Devralmadan hemen sonra, otobüs firmalarımızın onayı dahilinde, Obilet firmalarını Biletal’a, Biletal firmalarını Obilet’e açtık. Diğer biletleme platformlarına da tam servis sağlamaya başladık. Firmalarımızın seçeneklerini arttırdık.

Sözleşmelerde yer alan bazı kısıtlayıcı maddeleri kaldırdık.

Bu yazıyı okuyan çok sayıda otobüs firması ve biletleme platformu da, kendilerine iletmiş olduğumuz, bazı haklarımızdan tek taraflı olarak feragat ettiğimize dair yazılarımız kapsamında bu hususa şahittir.

Sunduğumuz taahhütler ise, piyasaya yeni girişleri ve piyasada var olan oyuncuların eşit şekilde rekabet edebilmesini resmi olarak da güvenceye almaya dönük hususlardan oluşuyor. Ayrıca, Obilet’in karşı taraf sözleşmeye, ticari kurallara ve tüketici hakları ile taşımacılık mevzuatı başta olmak üzere ilgili mevzuata  uyduğu sürece hiçbir ayrım olmaksızın herkese hizmet sunmaya devam edeceği de taahhüte bağlanmış oldu.

GÜLEGÜLE: Online bilet satışı konusunda önemli global aktörlerden birisiniz. Türkiye dışında başka pazarlarda da faaliyet gösterdiğinizi biliyoruz; halihazırda hangi ülkelerde varsınız, global çaptaki hedefleriniz ne?

Globalde hedef büyüttük

GÜROCAK: Obilet’in yurt dışı açılım hamlesini başlattık. Burada hem Türk firmalarına daha fazla yabancı yolcu getiriyoruz, hem yabancı firmalardan bilet alacak yolculara bir Türk platform olarak hizmet verip Obilet’in uluslararası tanınırlığını arttırdıkça Türkiye’nin ve Türk otobüs firmalarının dolaylı tanıtımını yapmış oluyoruz.

Halen 13 farklı dilde (yakında 20’yi bulacak) ve 33 farklı para biriminde bilet satabiliyoruz. Şu an 50’nin üzerinde ülkede otobüs firmalarının biletlerini listeleyebiliyoruz. Ancak tabii ki bu ülkelerin hepsine birden aynı anda odaklanmıyoruz. Ana odak noktalarımız, Bulgaristan, Romanya ve Sırbistan.

Hedefimiz Doğu Avrupa’nın en bilindik biletleme platformu olmak ve ardından global ölçekte bir marka haline gelmek.

GÜLEGÜLE: Türkiye’de açık ara lidersiniz; hali hazırda kaç tane otobüs firmasıyla anlaşmanız söz konusu?

GÜROCAK: Rakamlar sürekli değişmekle birlikte 400’e yakın otobüs firması ile çalışıyoruz.

GÜLEGÜLE: En çok merak edilen hususların başında, toplam bilet satışının ne kadarının online olduğudur. Elinizdeki verilerden hareketle, bilet satışında online kanallarının payı ne kadar? Obilet.com olarak sizin toplamdaki payınız ne kadar; rakam paylaşabilir misiniz? Mesela geçen yıl ve bu senenin ilk yarısında ne kadar otobüs bileti satışı gerçekleştirdiniz?

GÜROCAK: Online kanalların payı her geçen yıl büyüyor.

Biz tüm sektöre ait rakamları göremediğimiz için net bir rakam vermek mümkün değil. Ancak kendi analizlerimize göre ülke genelinde online satışın hala yüzde 50’nin altında olduğunu söylemek mümkün.

GÜLEGÜLE: Obilet olarak ilk günden bu yana hizmetlerinizi çeşitlendiriyorsunuz. Yeni hizmetleriniz olacak mı; mesela büyük şehirlerde UBER benzeri yolcu transferi işine de iddialı gireceğiniz söyleniyor biraz açar mısınız?

GÜROCAK: Obilet’in taşımacılık işine gireceğine, hatta otobüslerini satın alıp sefer açmaya başladığına dair yıllardır söylentiler çıkıyor.

Şu an böyle bir planımız yok. Yurt dışında otobüs bileti satıp ülkemize döviz getirmeye odaklanmış durumdayız.

YORUM YAP

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.